Monthly Archives: July 2014

Katto, osa 2

Budjettiriihen kesätauko on nyt pidetty. Kattoprojekti jatkui toisen lappeen purkamisella ja uusien kattoniskojen tekemisellä. Pitkään jatkuneiden helteiden piti sopivasti vaihtua vesisateisiin kattohommien alettua mutta onneksi sateelta vältyttiin toistaiseksi.

 

WP_20140729_15_16_15_Pro

Aggregaatti on jälleen iskussa. Viimeisen päälle laadukas Einhell ( suom. yhtä helvettiä ) ei enää käynnistynyt ja ongelmaksi veikattiin kaikkea maan ja taivaan väliltä. Pienen miettimisen jälkeen kuitenkin totesimme, että syynä on klassinen väärän polttoaineen ongelma. Aggregaattiin oli vahingossa laitettu polttoöljyä joten ei ihmekään ettei käynnistynyt, Bensa tilalle ja heti alkoi toimimaan. Allekirjoittanutta yritettiin syyttää tästä virheestä mutta mitään en myönnä.

 

WP_20140729_19_26_29_Pro WP_20140729_19_47_14_Pro

Laadukkaista työkaluista puheen ollen riihelle hankittiin Bauhausista pöytäsirkkeli. Sirkkeli maksoi 99e ja takuun pitäisi olla se bauhausin ( rajoitettu ) viiden vuoden takuu. Käyttökokemuksia ei toistaiseksi ole sen kummemmin.

 

WP_20140729_17_33_51_Pro

Aluksi siis purimme toisenkin lappeen ja sahasimme ylimmän hirren suoraksi. Hirren päälle kiinnitettiin pellavanauha sen päälle vitoslankku. Lankku toki ensin laitettiin vatupassin mukaan suoraan sekä samalle korkeudelle kuin toisella seinällä.

 

WP_20140729_18_28_42_Pro

Uudet kattoniskat paikoillaan ja pressu päällä. Homma oli aika suoraviivainen ja nopea, ainostaan hirren oikaisussa meni aikaa jonkin verran. Enempää kattoa emme tällä kertaa tehneet.

 

WP_20140729_19_25_13_Pro

Kehikkoon sahasimme myös loput tuulilevyt ja kiinnittimme jo sahatut paikoilleen. Ulkopuolella olleen suojamuovin otimme myös pois.

Ensi kerralla laitamme katon toiselle lappeelle tuulilevyt, niiden päälle kakkoskakkoset ( ilmarako ) sekä aluskatteen ja rimat.

Taukoa

Budjettiriihi on ollut nyt kesälomatauolla jonkin aikaa. Välissä olen jatkanut Soliferin entisöintiprojektia ja tällä hetkellä mopo on lähes täysin valmis. Aluksi oli jonkin verran käynnistysongelmia mutta ne selvisivät. Nyt pitäisi saada vain uusi suutin kaasariin niin voisi taas kokeilla käyntiin. Tarakka, tankin kromipelti sekä sivupellit puuttuvat vielä. Sivupellit ja tarakka pitää maalata niin nekin voisi laittaa paikoilleen. Muuten ei ole kuin vaijereiden jne. säätämistä. Ilmakeräin myös on lähes valmis. Kehikon reunoille tulevat listat puuttuvat, koska sirkkeli on riihellä.  Kerääjästä lisää tietoa sitten kun se on asennettu paikoilleen ja ensimmäiset tulokset saatu. Koeversion poistoilman lämpötila oli n 60c ulkoilman ollessa 20c.

 

WP_20140721_14_16_25_Pro WP_20140721_14_16_58_Pro

Suutin katkesi kaasuttimen sisään mutta onneksi oli tuuriakin. Katkeamiskohta sattui sopivasti reikien kohdalle joten pohjan sai pyöritettyä irti helposti meisselillä.

Rakentelin myös vähän verstasta itselleni. Huomattavasti helpottaa nikkarointeja kun on hyvä pöytä ja muutenkin työkalut käden ulottuvilla. Tälle hetkellä suunnitelmissa on pienen pokasahan tekeminen sekä vesioinas eli vesipumppu, joka ei tarvitse polttoainetta/sähköä toimiakseen vaan pumppausenergia otetaan vedestä. Hyötysuhde on toki aika huono tällaisessa pumpussa mutta toisaalta se toimii kellon ympäri itsestään.

 

WP_20140715_21_11_33_Pro

WP_20140718_19_14_10_Pro

Kuvassa suuren suuri ruuvipenkki. Tilat eivät muutenkaan ole kovin valtavat mutta tyhjää paremmat.

 

WP_20140718_21_06_20_Pro

Pokasaha alkaa muodostumaan.

 

FGXN772FLPQI87R.MEDIUM

Kuvassa vastaavanlainen vesioinas.

 

Budjettiriihen kattoprojekti jatkuu mahdollisesti heinäkuun lopulla.