Katto, osa 1
Riihelle ostettiin uudet kattopellit. Pelliksi valikoitui lopulta musta Ruukin T20. Kalajoelta Petri Saari möi pellit parhaaseen eli halvimpaan hintaan. Suosittelen kysymään häneltäkin tarjousta jos uusit kattoa ja asut järkevän matkan päässä Kalajoelta. Pellit + harjapellit + räystäspellit + ruuvit maksoivat yhteensä 360e / 40m2. Neliöhinta pelkille pelleille oli muistaakseni 6,4e / m2.
Profiili ei ole ehkä maailman tyylikkäin mutta aivan riittävä hieno kesämökille. Parannus vanhaan on kuitenkin melkoinen :)
Ensimmäiseksi purimme vanhat pellit pois. Ei tarvinnut edes katolle kiivetä vaan alapuolelta hakkaamalla ja telineiltä vääntelemällä saatiin pellit irti. Etuseinälle ( räystään alle ) kiinnitimme rakennuksen levyisen pressun toisen reunan, jotta vesisateen yllättäessä saataisiin koko katto helposti suojaan heittämällä pressun toinen puoli harjan yli. Sateelta onneksi vältyttiin.
Päätykolmioihin hakattiin varalta lankut pystyyn ettei mökki lähde leviämään. Kurkihirsi vaihdettiin ensimmäisenä uuteen.
Uusi kurkihirsi paikoillaan. Teimme sen kahdesta vitoslankusta sekä yhdestä neloslankusta. Kooksi tuli tällöin 7″ * 4″. Kurkihirteen teimme kolot seinien kohdille. Lähes kuusimetrinen viritys meinasi olla raskas nostaa paikoilleen. Katolle se saatiin melko kivuttomasti mutta harjalle saaminen oli hieman haastavaa.
Sen jälkeen purimme vanhat ruoteet pois. Ne oli sen verran ohkaista tavaraa että purkaminen ei ollut kovin isokaan homma.
Seinän ylin hirsi sahattiin moottorisahalla suoraan ja siihen kiinnitettiin vitoslankku. Väliin tuli pellavanauha. Moottorisaha on remontissa siitä kätevä työkalu, että sillä voi tehdä lähes kaiken muun paitsi tapetoinnin.
Seuraavaksi laitoimme kattoniskat paikoilleen 60cm jaolla. Entiset (rangat) taisivat olla 120cm jaolla.
Niskat paikoillaan.
Lopuksi heitimme pressun katon yli ja kiinnitimme sen lappeelta sekä räystäiltä.
Ensi kerralla teemme toisen lappeen samaan vaiheeseen.
Loppukevennyksenä kuva työergonomiasta.
Perspektiivistä johtuen oikea jalka on kohtuu pitkä sekä noin nilkan paksuinen koko matkalta.