Entisöintiprojekti
Käytetäänpä blogia hyväksi ja kerrotaan vähän muistakin projekteista. Viime kesänä päätin aloittaa entisöimään vanhaa mopoa, joka on ollut meillä kotona niin kauan kuin muistan. Mopoa luultiin aina papan vanhaksi mopoksi mutta jokin aika sitten paljastuikin, että mopo on tädin ja hän on kulkenut sillä töissä mm. Muhoksella. Melko pitkä matka kulkea mopolla töihin, tosin tuskin sinne on ihan joka päivä menty vaan luultavasti oltu “kortteeria” jossain lähempänä.
Mopo on siis Solifer Export Thermomat. Puhallinjäähdytyksellä varustettu viritys vuodelta 1965. Seuraavaksi jokunen kuva remontin vaiheista.
Tästä se lähti liikkeelle. Aika hyvin oli vanhoja osia tallessa mutta kuitenkin tosi paljon on joutunut uusia hommaamaan. Aluksi purin koko mopon osiin ja otin paljon valokuvia, että on mistä katsoa mallia jos kasaamisessa tulee ongelmia. Kuvassa on mopon parempi puoli, toinen olikin sitten huomattavasti pahempi. Ollut varmaan vesisateessa ja tämä puoli räystään alla..
Merkkien kunnosta huomaakin, että toinen puoli oli ihan erilainen.
Takahaarukka näyttää ihan ikäiseltään.
Soliferissa on vakiona sivupellit, jotka peittävät koneen yläosan sekä kaasarin. Kuvassa kiinnitysreikä josta voisi päätellä, että pellit irronneet vauhdin hurmassa.
Kromiosat päässeet ruostumaan. Myös toinen kahvakumi rikki, vaijereita puuttuu, katkaisija palasina, mittari ei toimi jne jne.
Pytty. Alumiinikuoret kaipaavat kiillotusta.
Puhaltimen kaikki siivet oli ehjät.
Likaa jonkin verran.
Etuhammasratas oli aikalailla loppuun ajettu.
Anker F-38
Tässä solikka on purettuna ja odottaa hiekkapuhallusta. Puhallus maksoi huimat 60e, joten ei mitään järkeä alkaa käsin hiomaan.
Hiekkapuhalluksen jälkeen osa 1
Hiekkapuhalluksen jälkeen osa 2
Tilat oli viimeisen päälle. Kuvassa yhdistetty paja+maalaamo. Ei ole turhia neliöitä.
Ensimmäisiä pohjamaalailuja.
Sitten tulikin syksy ja ei enää voinut varaston edessä mopoa korjata. Maalaus ei onnistu kylmällä ja muutenkin pintamaalaus hyvä tehdä kunnon tiloissa. Projektissa oli muutaman kuukauden tauko, kunnes vuokrasin työkaveriltani (Mr Supervisor) tallipaikan.
Pintamaalailuja.
Lakkausta.
Kahvoistakin tuli ihan asialliset kun vaan jaksoi hioa ja kiillottaa.
Lopulta pääsikin kasailemaan.
Lisää osia paikoillaan.
Siinäpä se on tämänhetkinen tilanne. Voimakoneesta osatilausta odotellaan :) Takavanne on vielä löytämättä ja sivupellit + ketjusuoja on meillä kotona jossain. Alunperin tarkoitus oli saada mopo kasaan vapuksi 2014 joten aikaa vielä on :)